مصاحبه با جناب آقای دکتر ابراهیمبای سلامی در رابطه با استراتژی و طرح پروژه 100 هتل 100 کسب و کار
سوال : هلدینگ تامین اجتماعی هگتا چطور و با چه اهدافی راه اندازی شده است؟
دکتر: بسم الله الرحمن الرحیم
هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی با هدف افزایش درآمد و ارتقا منزلت سازمان تامین اجتماعی با توسعه صنعت گردشگری به وجود آمده که مرکب است از شرکت هایی که با موضوع گردشگری از طرف دولت واگذار شده است به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مثل گروه هتل های هما – قطارهای رجا – مجموعه ایرانگردی و جهانگردی – دهکده ساحلی انزلی – آژانس بین المللی تامین – مجتمع رفاه گستر – شرکت مجتمع توریستی آبادگران . هفت شرکت بزرگ هستند . این هلدینگ بزرگ را داریم . هلدینگ گردشگری ایران را داریم در وضعیت کنونی .
سوال :آیا اینها به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است؟
دکتر : خیر . به سازمان تامین اجتماعی که مجموعه ای از امکانات اقامتی مثل هتل ها رو داشته که مشخصا هتل هما به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین برند هتل داری در ایران هست – مثل ایرانگردی و جهانگردی – مثل مجتمع آبادگران – مثل دهکده ساحلی انزلی که اولین مجتمع توریستی خاورمیانه در غرب آسیا است . خوب از یک طرف هم شرکت رجا به این هلدینگ واگذار شده که 70 درصد حمل و نقل مسافرت ریلی با این شرکت هست . این هلدینگ توانسته با همتی که مدیر محترم سازمان داشته اند تشکیل بشه و منظور اصلی هم این است که ما یک هم افزایی و هماهنگی بین شرکت ها درست کنیم که تبدیل به یک هلدینگ گردشگری بزرگ در سطح ملی بشه که این اتفاق هم افتاده . در واقع به منظور هم افزایی شرکت های موضوع گردشگری که سازمان تامین اجتماعی که مالک آنها بوده , هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است .
سوال : از چه سالی آغاز به فعالیت کردند؟
دکتر :این هلدینگ از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده است . از آن موقع که جناب آقای دکتر نوربخش رئیس سازمان شده و عمر هلدینگ همین 3 سال هست. البته بنده 2 سال هست که مدیریت اینجا را بر عهده دارم.
هلدینگ استراتژی خودش رو ترسیم کرده و بر اساس این استراتژی ما چهار محور اصلی داریم.
اولین محور: بازسازی و نوسازی هتل های موجود هست. ما برای اینکه هتل های هما را در این هلدینگ مالکیت صد در صد داریم . 5 تا هتل هستند . یکی در تهران – دوتا در مشهد – یکی در بندرعباس و یکی در شیراز و همچنین مجموعه ایرانگردی و جهانگردی و مجموعه رفاه گستر و مجموعه آبادگران . اول گفتیم امکانات موجود را بازسازی کنیم که استفاده بهینه از این امکانات و دارایی ها شود که پویایی و ارزش واقعی خودشون رو پیدا بکنند. اولین محور این هلدینگ بازسازی و نوسازی هتل ها و استفاده بهینه از آنها است.
دومین محور : احداث هتل های جدید هست که به دلیل اینکه در ایران حدود 40 سال در صنعت هتل سازی سرمایه عمده ای وجود نداشته و دچار مشکلات بودیم از این جهت , هلدینگ عزم خودش را قرار داده تا با استفاده از زمین هایی که بیشتر خود سازمان تامین اجتماعی دارد و اینها معمولا راکد افتاده اند استفاده بهینه کنه , کاربری های گردشگری به اونها بده و همچنین زمین ها و اراضی که در سازمان ها و به اصطلاح بخش خصوصی یا  بخش های دیگر وجود دارند توانسته اند این اقدام را انجام بدهند برای توسعه هتل ها که طرح 100 هتل 100 کسب و کار در همین خصوص به وجود اومده که اولین هدفش هم بزرگ کردن بازار گردشگری ایران هست که من توضیح می دهم .
سومین محور : توسعه خدمات حمل ونقلی هست به ویژه حمل و نقل ریلی جون شرکت رجا در این سازمان وجود دارد و حدود 2 هزار واگون این شرکت دارد و از بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی کشور در حوزه مسافری است . به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که به بازسازی واگن ها – تولید واگن ها – انعقاد قراردادهای جدید با شرکت های واگن سازی داخلی و همچنین تعریف پروژه های مشترک با شرکت های واگن ساز خارجی و داخلی و تامین واگن های مورد نیاز از بازارهای بین المللی اقدام کنیم و بتونیم از این جهت حمل و نقل را هم گسترش بدهیم. در حوزه حمل و نقل ما فعلا متمرکز بر حمل و نقل ریلی هستیم. برای حمل و نقل هوایی هم پیشنهاد Air line  یک شرکت بزرگ بین المللی  را به سازمان دادیم و مطالعاتش در سطح ملی , منطقه ای و بین المللی انجام شده که این امروز در مرحله مطالعه هست و تصمیم گیری در رابطه با ایجاد خط هوایی نشده ولی پیشنهاد هگتا و در استراتژی هگتا هست
آیتم سوم مربوط به  سازماندهی نیروهای تحصیل کرده و فارغ التحصیل در صنعت گردشگری هست که خوشبختانه از این جهت کشور داره پتانسیل خیلی بالایی هست و ما این را به عنوان یک منبع بزرگ در سرمایه گذاری در صنعت گردشگری می بینیم که خوب هم با ارتقا سطح کیفی و با توسعه منابع انسانی – با ایجاد آموزشگاه های جدید هتل داری و گردشگری و همچنین خدمات مختلف مربوط به صنعت گردشگری , در صدد هستیم از نیروهای فراغ التحصیل و از پتانسیل های موجود کشور استفاده کنیم
آیتم چهارم هگتا برمی گردد به طرح اقتصادی تعالی فرهنگ یعنی ما تمام کارهایی که در زمینه خدمات – اقامت – حمل ونقل می خواهیم انجام بدهیم یک رویکرد فرهنگی داریم بیشتر متاسب باشه با فرهنگ ایرانی و هدفمون اینه که گردشگری که به ایران میاد فضایی متفاوت از سایر کشورها احساس بکنه و آن روح و احساس فرهنگ ایرانی را در معماری – در آموزش -  در اقامتگاه ها – در ارائه خدمات – در وسایل پذیرایی و Furniture و بقیه تجهیزاتی که به آن نیاز داریم در آن مشاهده بشه . این استراتژی هگتا بود که عرض کردم خدمتتون
سوال : چطور شده که به فکر پروژه 100هتل 100 کسب و کار افتادید؟
دکتر: ما برای اجرا و برنامه ریزی بند دوم استراتژی که توزیع اقامتگاه ها هستش خوب مطالعات ملی و بین المللی موجود رو بررسی کردیم . نیاز کشور به اقامتگاه های جدید رو نگاه کردیم و از این دیدگاه این مطالعات . خوب آخرین مطالعات نشان می دهد که ما اگر بخواهیم آنچه که در سیاست های کلی برنامه ششم تدوین شد اجرا بشه یعنی پنج برابر شدن ظرفیت ایران گردان خارجی در کشور که  بند 50 سیاست های کلی برنامه ششم بود , درواقع براساس مطالعاتی که یک شرکت بین المللی انجام داده ما 776 هتل چهار ستاره و پنج ستاره نیازمندیم و مطالعات بعدی را هم جمع بندی کردیم و در مجموع اپتیموم به این نتیجه رسیدیم که ما می توانیم برای 10 سال آینده کشور حساب کنیم که نیاز به 400 هتل چهار ستاره و پنج ستاره هستش و یک چهارم این میزان رو هم در نظر گرفتیم که 25 درصد آن 400 تا برابر 100 هتل می شود و این 100 تا هتل را بر اساس آمایش سرزمین و توسعه مقاصد گردشگری کشور ملاحظه کردیم که می توانیم در 31 استان داشته باشیم و اگر شما در 31 استان و در هر استان 4 تا هتل داشته باشیم در مجموع می شود 124 هتل . احساس کردیم برخی از استان ها ممکن است به 4 تا هتل نیاز نداشته باشند یا به اصطلاح الان شرایط انجامش نباشه و با 100 هتل پروژه و طرح رو بستیم و در واقع یک طرح محرک توسعه ای برای صنعت گردشگری اولین بار در ایران اعلام میشه که دارای بیانیه و مانیفست هست . کمتر طرحی را در حوزه گردشگری داریم که دارای مانیفست مشخص و آیتم ها و المان های از قبل تعیین شده و مطالعه شده در ابعاد مختلف بیزینسی و تجاری خودش باشه که طرح 100هتل 100 کسب و کار این ویژگی رو داره و به همین دلیل خوب ما از دیدگاه تئوری ادیشمن نگاه کردیم بهش یعنی Forward Linkage and Backward Linkage نگاه کردیم فعالیت های پیشینی و فعالیت های پسینی در ساخت . یعنی طرح از همان اول رونق را آغاز می کنه یعنی از همان لحظه که شروع میشه هم اشتغال را ایجاد می کنه چون باید ساخت هتل داشته باشیم صنعت ساختمان را از رکود درمی آورد در استان های مختلف کشور و طراحان و معماران و ساختمان سازها و به اصطلاح گچ و سیمان و آهک و ...  و تمامی امکاناتی که به فعالیتهای عمرانی مربوط می شود را فعال می کند . در دوران بهره برداری خودش خوب صنایع مبلمان و تجهیزات و Furniture  و ظرف و ظروف و پرده و لامپ و رنگ و برق و همه چیزهایی که در ارتباط هست . به همین دلیل 100 هتل 100 کسب و کار در واقع 100 هتل 100 ها کسب و کار هست که ما از باب ملاحظه و مسامحه و زیبایی کلام گفتیم : 100 هتل 100 کسب و کار
سوال : شعار قشنگیه
دکتر :و میشه که 100 ها هتل و 100 ها کسب و کار را ایجاد کرد . ویژگی طرح این است که عدالت محور است (در 31 استان کشور گسترش پیدا می کنه ) برای همه سرمایه گذارانی که در سراسر کشور هستند خصوصا برای ایرانی های خارج از کشور که علاقه خاصی به استان های خاص خودشون دارند , به مراکز استان دارند زمینه سرمایه گذاری را فراهم می کند و برای همه اقشار با درآمد بالا – متوسط و پایین شغل و کسب و کار ایجاد می کند. زمینه حضور شرکت های بین المللی را در یک پروژه کلان و چشمگیر گردشگری در راستای بزرگ کردن صنعت گردشگری کشور فراهم می کند و در واقع سرمایه گذاران بین المللی را متوجه می کند که ما در ایران دارای یک عزم جدی برای گسترش صنعت توریسم در سراسر این کشور در این حوزه عظیم هستیم از یک طرف دیگر هم مقیاس اقتصادی پروژه ها را بالا می برد وقتی ما 100 تا هتل داریم , وقتی در ارتباط با Furniture  صحبت می کنیم چون تیراژ-هاون بیشتره  می توانیم با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر سفارش بدهیم . ما وقتی اثاثیه خورد و خوراک مثل لیوان و استکان و ظرف و ظروف , همه این ها را باید برای 100 هتل سفارش بدهیم می توانیم با برند های مهم بین المللی Join  بشیم و از آنها دعوت کنیم که با هماهنگی و پروژه های مشترک در داخل کشور دست به تولید اینها بزنند . در واقع یک رونق اقتصادی خیلی خوبی را می تواند این پروژه ایجاد کند و پروژه ای است که خیلی برای برانگیختن مشارکت ملی و مشارکت محلی ظرفیت دارد یعنی در همه استان ها و در همه جای کشور می تواند این پروژه موثر باشد و از همه مهمتر اینکه از قطبی شدن مقاصد گردشگری که الان در کشور هست (مشهد – شمال) جلوگیری می کند و تمام ایران را مقصد گردشگری می کنه  . یعنی به توصیه مقاصد گردشگری منجر می شه که این یک زمینه بسیار خوبی است و شما می دانید که در ایران سابقه بستر تاریخی این طرح خیلی روشن است وقتی شاه عباس صفوی گفت من 1000 کاروانسرا می سازم و تعداد زیادی کاروان سرا با همین شعار ساخت الان بعضی از آنها را تحت عنوان ربات ها و کاروان سرا ها شما ملاحظه می کنید و می گویند که اصلا پیشرفت ایران که از چین و روم و هند و جاهای مختلف بازرگانان حضور داشتند که در سعدی شما ملاحظه می کنید در ایران مال اون کاروان سراهاست و امکاناتی بود که فراهم شد و در دوران اخیر که به اصطلاح ما از جهانگردی تبدیل می شویم به صنعت گردشگری ( قبل از انقلاب طرح ساخت 200 مهمان سرای ایران گردی و جهانگردی ارائه می شه که الان 64 تا از آنها موجود است و ما سهام دار 50 درصد آنها تحت عنوان شرکت ایرانگردی و جهانگردی هستیم یعنی می خواهم بگویم که زمینه تاریخی در ایران وجود دارد . طرح 100 هتل 100 کسب و کار یک طرح کاملا ایرانی است که بر اساس مطالعات ملی و بین المللی انجام میشه و در نوع خودش بی نظیر و کم نظیر است و از یک طرف هم خیلی پر اهمیت و عمیق هست چون فقط به یکی از مولفه های شش گانه صنعت گردشگری پرداخته یعنی بحث توسعه اقامتگاه می پردازد . چون همانطور که می دانید مهمترین مشکلی که ما در ایران داریم کمبود اقامتگاه است. کمبود اقامتگاه ها باعث می شه که بستن و سامان دهی تورهای متوالی و متعدد برای سفر به ایران و برای گردشگری در ایران امکان پذیر نیست در شرایط کنونی . شرایط کنونی مهمترین ویژگی اش این است که گردشگری ما سنتی – محدود و پراکنده است و نمی شود با آن بیزینس کلان کرد به همین دلیل شرکت های بزرگ بین المللی  ما را در به اصطلاح اون Chain ها و در بازاریابی خودشون و در برنامه ریزی خودشون شریک نمی کنند یعنی اصلا نام ایران در برنامه ریزی های بین المللی نیست . مقصد ایران برای یکی دو سال آینده در شرکت های بزرگ بین المللی خصوصا شرکت های اروپایی و چینی تعریف شده باشه . بنابراین وقتی که کمبود اقامتگاه وجود دارد امکان بازاریابی که یکی از ستون های اصلی گردشگری هست وجود ندارد و کشور موضعی مثل ایران از صنعت گردشگری جهان که امروز مهمترین صنعت جهان هست و محور تحول نظام اجتماعی – اقتصادی – سیاسی و فرهنگی هستش عقب مونده به همین دلیل این طرح می تواند یک طرح محرک توسعه باشه و یک طرحی است که باید جدی گرفته بشه و اون دلیل هم هست که در نمایش بین المللی و سرمایه گذاری صنعت گردشگری که در مهرماه سال 1395 برگزار شد برند های معتبر جهان شرکت کردند . وال استریت ژورنال مطلب زد راجع به 100 هتل . Starwood که Chain بزرگی بیش از 5000 هتل معتبر در دنیاست , آمد در ازای این طرح در کشورهای عربی مطرح کرد که گزارش آن در کتاب 100 هتل اشاره شده است و طرح 100 هتل 100 کسب و کار شد پیشانی سرمایه پذیری و به اصطلاح سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران که در آخرین کنگره ای که به اصطلاح سرمایه گذاران هتلی جهان داشتند که یک پنل مشترک در هتل اوین تهران در اسفند سال 95 برگزار شد یک پنل وسیع و گسترده ای را به طرح 100 هتل 100 کسب و کار اختصاص دادند که من در آن شرکت کردم و در آنجا اتفاقا بعد از سخنرانی من سوال های خیلی زیادی را سرمایه گذاران که مانیفست و بیانیه 100 هتل را مطالعه کرده بودند از من کردند که ابعاد مختلف را توضیح دادم و مجله بیزینسی را به عنوان یک طرح موفق گسترش و توسعه در ایران درباره این مطالبی چاپ کرد در نشریه ای که با عکس رئیس جمهور ایران منتشر شد و در نشریه بعدی آن هم دوباره دارای گزارش مفصلی از 100 هتل 100 کسب و کار به عنوان مهمترین – برجسته ترین و شفاف ترین طرح گردشگری ایران ارائه می کند.
سوال : پس  اگر امکان دارد به ما هم خبر بدید
دکتر : همه این مدارک هست . در خدمتتون هستم.
سوال :تامین منابع مالی 100 هتل 100 کسب و کار از کجا اومده؟
دکتر: بله برای تامین مالی 100 هتل 100 کسب و کار پیشنهادهای بسیاری از شرکت ها و برندهای معتبر بین المللی شده که ما عن قریب ما گزارش این پیشنهاد سرمایه گذاری در 100هتل 100 کسب و کار را منتشر خواهیم کرد و به سازمان تامین اجتماعی ارائه شده و شرکت های زیادی در دنیا برای ما اعلام مشارکت کردند خصوصا در شهرهایی مثل اصفهان – مشهد - همدان – تهران – شیراز و قم که ما پیشنهاد سرمایه گذاری خارجی داشتیم و هنوز هم با سرمایه گذارانی مواجه هستیم که پیشنهاد می دهند. سرمایه گذاران داخلی ایران به شدت استقبال کردند و ما روزانه با تعداد زیادی از سرمایه گذاران داخلی ایران مواجه هستیم که حاضرند با سرمایه گذاران خارجی به صورت پروژه مشترک و Joint venture  فعالیت کنند از نظر سرمایه گذاری  تقریبا ما مشکلی برای 100 هتل نداریم حداقل در فازهایی که در مراکز استان ها و استان های مهم گردش پذیر ما مطرح می شوند ولی ما متاسفانه مشکل عمده ای که داریم در بخش اداری و صدور پروانه توسط شهرداری ها و به اصطلاح کمک شوراهای شهر از یکسو و نظام حقوقی و اداری و مالکیت های زمین هست و شما می دانید که پروژه 100 هتل در کتاب 100 هتل 100 کسب و کار , 174 پروژه مشخص معرفی شده و الان تعداد این پروژه ها به 250 عدد رسیده که انشالله عن قریب در کتاب انگلیسی 100 هتل 100 کسب وکار 200 پروژه مجددا معرفی میشه برای سرمایه پذیری ولی نظام بانکی مشکل دارد . برای رفع این مشکل هم ما پیشنهاد دادیم به بانک مرکزی و برخی از بانک های دیگر کشور که در واقع واحد ارتقا و ترویج سرمایه گذاری ویژه صنعت گردشگری ایجاد بشه تا ما در لابه لای مشکلات بانکی فرصت ها را از دست ندهیم . به همین دلیل من نامه ای نوشتم به آقای دکتر سیف و پیشنهاد تشکیلIPU و IPUT را دادم یعنی در واقع Investment Permission for tourism  که بررسی شده و یک سری پاسخ ها داده ولی هنوز به این عنوان که ما در سرمایه گذاری خارجی تمرین نکردیم و حتی در سرمایه گذاری انبوه داخلی برای صنعت گردشگری هم تمرین نکرده است متاسفانه آمادگی لازم را نداره و یک مقدار با ضعف های اداری و ساختاری از نظر حقوقی و بانکی مواجه هستیم که در تلاش هستیم که برای آنها هم راه حل های مناسبی پیدا کنیم .
سوال : در طی چهل سال گذشته تنها برندهایی که آمدند این آیبیس  و هتل نووتل که بغل فرودگاه هستند .
دکتر: این دو هتل زیر مجوعه های اکور هستند و این شرکتی ست که با ما تفاهم نامه امضا کرده و در حال انعقاد قرارداد هستیم . هتل های دیگر مثل اسکات , وینسی که یک شرکت هتل سازی است , بوییک که یک استادیوم 100 هزار نفری آزادی هست – دایلم از کره جنوبی – مارتینون از اسپانیا – پلاتینو از آلمان – پوروگر از ایتالیا و تعداد بیشتری از اینها از کشور های مختلف با برندهای مختلف اعلام سرمایه گذاری کردند که من می تونم لیست و فهرست آنها را هم خدمتتون تقدیم کنم .
سوال: شما فرمودید که برای سرمایه گذاری هیچ مشکلی ندارید ,  الان وقتی می خواهیم یک هتل در کشور بسازیم 4 تا 5 ستاره چیزی بالای 400 میلیارد تومان کم کم نقدینگی لازم دارد . آیا ما این میزان نقدینگی را داریم در بازار داخلی ؟
دکتر: ما 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافی در دست مردم داریم که الان علتی که موسسات مالی و اعتباری و بانک ها دچار مشکل شدند همین افزایش حجم نقدینگی است یعنی مردم چون صنعت ساختمان به رکود رسید و سکه و دلار و امثال اینها کنترل شد الان این نقدینگی موجود در دست مردم نه در دست شرکت ها منتظرند یک جای مطمئن برای سرمایه گذاری پیدا بشه و ما سرمایه گذارانی داریم که با صدها میلیارد تومان حساب بانکی به ما مراجعه می کنند و آماده اند در هتل های ما سرمایه گذاری کنند .
سوال: قراردادی بسته شده ؟
دکتر: ما عمدا هیچ قراردادی را نهایی نکردیم به خاطر اینه سرمایه گذاران داخلی با سرمایه گذاران خارجی باید Joint venture بشه تا بتوانیم ما در واقع انتقال تکنولوژی را داشته باشیم . یک نکته ای که مهم است که سرکار خانم بهرامی پرسیدند , رویکرد ما به ساخت هتل رویکرد سنتی و قدیمی نیست اینها در مانیفست و بیانیه 100 هتل اشاره کردیم که ما رویکرد Multifunctional  و به اصطلاح با کارکردهای متعدد و متنوع با هتل داریم که در برخی از هتل های ما اتاق خواب اهمیتش خیلی کم می شه و مثالی که زدیم در حد پارکینگ تنزل پیدا می کنه . مهم این است که شما یک Phenomen یا پدیده اقتصادی هتل را تعریف کنیم با کارکردهای مختلف که 16 کارکرد آن را تقریبا برای همه هتل ها ما مد نظر گرفتیم که از الگوهایی که در دبی -  مالزی – ترکیه  و شرق آسیا با موجی که در صنعت هتل سازی دنیا ایجاد شده است استفاده کردیم و تونستیم این تئوری ها را ایرانیزه کنیم و انشالله می توانیم از اینها به نحو مطلوبی استفاده کنیم .
سوال: در این پروژه های 100هتل100کسب و کار چه پیش بینی هایی انجام شده برای اینکه توجیح اقتصادی داشته باشه و زیان ده نباشه در این وضعیت گردشگری کنونی .
دکتر: این پروژه ها به هیچ عنوان زیان ده نیست و ما گفتیم که هدفمان بزرگ کردن صنعت گردشگری ایران هست و بازار در وضعیت کنونی تقاضا محور است  و ما می خواهیم بازار را عرضه محور کنیم و بتوانیم بازار یابی را برای صنعت گردشگری ایران ترویج کنیم . در آنتالیا 20 سال پیش هیچ تبلیغاتی را راجع به آنتالیا نمی بینید ولی امروزه در آمریکا – آفریقا – آسیا و در ایران مردم آنتالیا را می شناسند به دلیل هتل هایی که که به جود آمد و توانست به اصطلاح Destination  و مقصدی را درست کند که عرصه و عرضه گردشگری اقامت است . وقتی که اقامت داشته باشیم می توانیم به اصطلاح تور تعریف کنیم به همین اصطلاح گفتم که امکان ساماندهی تورهای متعدد و متنوع و متوالی و انبوه وقتی که توسعه اقامتگاه وجود ندارد پس نداره . با اینها داریم می رویم به این سمت که عرضه محور بشویم. چهل سال است در ایران به اصطلاح زنجیره هتلی گسترده ایجاد نشده و بازار ما به شدت نیازمند هستش و از یک طرف دیگر هم عرض کردم که بر اساس مطالعاتی که شرکت های بین المللی کردند بیش از 700 هتل بر اساس مطالعاتی که ما با بدبینانه و به اصطلاح با احتیاط و با لحاظ اینکه این صنعت مثل صنعت ساختمان و صنعت خودرو دچار مشکل نشه گفتیم 100 هتل یعنی 25 درصد نیاز از 400 هتلی که خود سازمان میراث فرهنگی و سازمان هایی که مطالعه کردند و تایید کردند نیاز داریم رو تعریف کردیم بنابراین در یک نقطه Safe و یک نقطه امنی از نظر سرمایه گذاری قرار داریم و علاوه بر گردشگری خارجی , گردشگری داخلی مان در حال تحول و در حال رشد هست که با توجه به چند کارکرد بودن این هتل ها و رویکرد جدیدی که در هتل سازی 100هتل وجود دارد که خیلی متفاوت است با هتل هایی که حتی الان در دست ساخت هستند ما امیدواریم که هیچ وقت ما در این پدیده های جدید اقتصادی صنعت توریسم زیان دهی روبرو نشویم .
سوال :شما فرمودین که می خواهید بازار گردشگری را توسعه دهید و به اصطلاح عرضه محور کنید ولی آیا این گسترش بازار گردشگری ایران فقط با مسئله اقامت حل میشه ؟ مسائل دیگری از لحاظ سیاست های پولی – مالی و ... تاثیری بر صنعت گردشگری ندارند؟
دکتر: قطعا گردشگری یک صنعت فرابخشی است و ابعاد مختلف زیرساختی باید فراهم بشه ولی اونجا که مستقیما به صنعت گردشگری مربوط می شه اقامت حرف اول را می زنه  مثلا در بحث هوایی شما اگر بخواهید از اینجا تا مشهد سفر کنید دچار مشکل هستید ولی هواپیما را میشه خرید یا فقط دو شرکت هستند که عمده فروش هواپیما هستند . بوئینگ و ایرباس . بقیه دنیا که هواپیما نمی سازند . میشه شما Lease  می کنید  Rent  می کنید و انواع و اقسام مدل بیزینس مدل اقتصادی برای حمل و نقل پیدا کنید . البته گسترش جاده ها – ایجاد لنگرگاه ها و به اصطلاح اسکله ها و امثال اینها هم لازم هست که اتفاق بیافتد ولی اقامت گرانیگاه توسعه صنعت گردشگری هست . وقتی شما پروژه شروع می کنید و تعریف می کنید و توجیه اقتصادی دارید آن موقع هست که سیاست های پولی و مالی هم به این سمت کشیده می شوند و می تواند برایشان سود متصور بشوند و اگر شما به اصطلاح سرمایه گذاری کنید و آن IPU یعنی Investment Permission Unit را داشته باشید می توانیم به این سمت بیایم که به اصطلاح در این صنعت سرمایه گذاری کنیم .
سوال : البته من فقط سیاست های کلی رو مثال زدم و منظورم عوامل دیگری هست .
دکتر : همه عوامل هستش حتی تا وقتی که پروژه شروع نشود و تا موقعی که شما تو استخر نروید شنا یاد نمی گیرید . به هر جهت هرچه تئوری داشته باشیم باید عملیات را اجرا کنید . اولین عملیات برای گسترش صنعت گردشگری استفاده از امکانات موجود هست که من در استراتژی هگتا بهتون توضیح دادم و بازسازی هتل های موجود – استفاده از امکانات موجود – دومین قدم توسعه این امکانات هستش . شما نمی توانید بدون ایجاد کارخانه تبدیل کالا داشته باشید و به نظر من اصلا کارخانه اصلی گردشگری صنعت هتل هست .
سوال :اما صنعت هتل سازی با این روندی که در حال پیش روی است با عوامل دیگر به صورت هماهنگ داره رشد می کنه به نظرتان ؟
دکتر :به هر جهت هر کسی باید یک بخشی رو رشد بده من از این سوال شما این استفاده را می کنم که ما باید صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت دانش محور و تخصصی نگاه کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم . حرفی که ما در شورا عالی میراث فرهنگی و گردشگری هم داریم  این است که اگر برنامه ریزی نکنیم اصلا سمت و توسعه گردشگری ویژگی های خود توسعه اقتصادی دارد مثل آش خاله پاته بخوری یا نخوری میاد . اگر شما برنامه ریزی کنید می توانید استفاده بیشتری کنید مثل توسعه شهر است . شما اگر برای شهرتان برنامه ریزی کنید میتوانید بلوار داشته باشید , استفاده کنید – جاهای مختلف داشته باشید – آب – برق گاز و امکانات رفاهی – امنیت و همه این ها را در برمی گیرد ولی اگر شما همه اینها را برنامه ریزی نمی کنید شهرتان با بشه نشه و درهم برهم رشد می کند . بدون برنامه . وقتی بدون برنامه رشد کردید دچار مشکلات عدیده می شوید . ما الان در حال از دست دادن زمان هستیم برای تعیین راهبرد اصلی صنعت گردشگری و ارائه برنامه هست . خوشبختانه ما در هگتا هم از نظر نظریه با توجه به کارشناس های خوبی که ما داریم که ماه عسل صنعت گردشگری کشور هستند مثل آقای قدمگاهی – آقای لاریجانی و مثل دوستان دیگری که هستند هم از نظر نظریه و آکادمی و کارشناسی به مرحله خیلی خوبی رسیدیم و راجع به گردشگری ایران نظرهای خیلی خوب و پیشروانه ای داریم و هم از نظر ترسیم راهبرد همانطور که گفتم هم برای شرکت و هم برای توسعه گردشگری کشور راهبرد داریم و درک می کنیم که در چه فضایی داریم سرمایه گذاری می کنیم و چه اهدافی را تعقیب می کنیم . هم از نظر برنامه, برنامه خیلی مشخصی مثل این 100هتل داریم و از نظر مدیریت هم که درگیر این امر با وجود گروه هتل های هما – ایرانگردی و جهانگردی – آبادگران هستیم و پروژه هم داریم اجرا می کنیم یعنی از فضای مه آلود تئوریک که ما آن را فضای صاف و آفتابی و شفاف و آدرس دار می بینیم خوشبختانه در اینجا تا وا قعیت های ملموس امپریک که برمی گرده به متراژ هتل و زمین و به اصطلاح صرفه اقتصادی برای همه اینها نظر داریم و با اطمینان کامل به گروه کارشناسی و اطمینان کامل به دانش فنی مان داریم به شرکت های بزرگ  و برند های بین المللی می پیوندیم و اطلاعات کاملی هم تقریبا داریم راجع به گردشگری موجود در ایران و ما اولین گروهی هستیم که اعلام می کنیم گردشگری کنونی ایران سنتی – محدود و پراکنده هست و نیاز اصلی ما بزرگ کردن بازار گردشگری برای برانگیختن مشارکت ملی و محلی است و  دولت در سیاست گذاری و برنامه ریزی خودش , خودش را باید با چنین سیاست هایی همگام کند و چنین سیاست هایی را در اولویت قرار بده و خوشبختانه در صدر شورای عالی میراث فرهنگی گردشگری هم خوب چون ما یک جایگاه ( Seat) در آنجا داریم توانسته ایم حرف خود را بزنیم و باز هم خواهیم زد تا آن Discourse  و گفتمان گردشگری در کشور اتفاق بیافته و ما بتوانیم از این صنعت که مهمترین صنعت جهان داره میشه استفاده کنیم و هم در جهت توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ملی امروز که معاون اول رئیس جمهور می گه ابر چالش ما می گوییم ابر راهکار . در واقع می گوییم گردشگری راهکار ابر چالش بیکاری به ویژه راهکار حل مشکل بیکاری جوانان و فارق التحصیلان – زنان – مردان – مردم شهر و روستا و ساحل و کویر و مردم دشت و کوهستان و جنگل و همه ایران هست .
سوال :مشکل من راجع به تامین منابع خارجی بود 100 هتل 100 کسب و کار . تحریم ها در رابطه با Finance براتون مشکل ایجاد نمی کنه ؟
دکتر : بله ما در ایران زندگی می کنیم . یکی از علت هایی که من می گویم نظام بانکی مشکل دارد. شما نگاه کنید انتقال پول دارای مشکل هستش ولی ما در همایش هم گفتیم که ما قانون سرمایه گذاری داخلی داریم . تحریم ها مشکل هست . نظام بانکی Exercise و تمرین نداشته مشکل هست نظام اداری – نظام حقوقی – شهرداری شورای شهر و فهم صنعت گردشگری و توسعه صنعت گردشگری ولی تا وقتی که شما پروژه تعریف نکنید و در بورد و میز شورای شهر و شهرداری ننشینید و آنجاها حرف نزنید اون فرهنگ سرمایه گذاری و آن پیشرفتی که باید به وجود بیاید در گفتمان اداری و حقوقی پیش نمیاد . راجع به حقوق گردشگری هم ما دچار مشکل هستیم . در بعد دانشگاهی اولین رساله حقوق گردشگر با کمک و راهنمایی خود من در کشور نوشته شد و داریم کار می کنیم و بحث ما این است که ما باید کار رو با مطالعه و بر اساس نظر راهبرد – برنامه و مدیریت  شروع کنیم تا بقیه هم با ما همگام بشوند . قطعا شرکت هایی که شروع کننده باشند و همگام برنامه های دقیق و کارشناسی گردشگری باشند  در آینده پیشرو و موفق خواهند شد.
سوال :غیر از هتل سازی که الان داره به صورت بسته انجام می شه و اینها ,  می خواهم بدونم این سیاست اقامت گاه ها ساخت اقامتگاه های بوم گردی و در کنارش کاری که سندیکای حفظ و احیا داره انجام می ده و اماکن تاریخی را بازسازی می کند می خواهم عملکرد آنها را هم شما یک ارزیابی کنید
دکتر: خوب خوشبختانه هگتا توانست با تعیین استراتژی اصلی خودش که همان افزایش درآمد و ایجاد منزلت بازار طرح برای سازمان تامین اجتماعی به عنوان شرکت مادر خودش هست موفق بشه و استراتژی را مبنی بر بازسازی هتل ها و همچنین توسعه امکانات اقامتی کشور که مهمترین مسئله گردشگری است و سامان دهی نیروی انسانی و از طرفی رویکردی اقتصادی به تعالی فرهنگ داشته باشه که ما طرح صد هتل صد کسب و کار رو بر اساس مطالعات ملی و بین المللی که در طول سالیان زیادی انجام شده بود ارائه کردیم و الان هم مهمترین طرحی که دولت می تواند برای توسعه گردشگری به آن توجه کند همین طرح است  طرح های دندان گیر دیگری در دولت و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری به این وسعت ارائه نشده است . یعنی اگر ما بخواهیم تحولی در سطح کلان و ملی داشته باشیم باید آمایش سرزمین را در نظر بگیریم – مشارکت استان ها را در نظر بگیریم و همچنین بزرگ کردن بازار گردشگری را هدف اصلی قرار دهیم و خوشبختانه طرح صد هتل و صد کسب و کار یک گام اصلی و جدی هستش. خوب وقتی که ارائه شد این طرح با استقبال بین المللی روبرو شد خوشبختانه اینقدر سرمایه گذاران خارجی روی خوش نشان دادند به طرح صد هتل صد کسب و کار که هنوز بعد از گذشت 9 ماه ما هنوز شاهد درخواست های جدید و درخواست های مسرانه برای سرمایه گذاری هستیم و داریم برخی از پروژه هایی رو که متعلق به سازمان تامین اجتماعی و گروه هتل های هماست به اصطلاح اجرایی و عملیاتی می کنیم و برای بسیاری از پروژه های دیگر ما سرمایه گذارانی را به صورت داوطلب و متقاضی داشتیم که داریم آنها را هم سازماندهی می کنیم . مشکل اصلی ما مشکلات بانکی , نظام حقوقی و اداری کشور هست و اینکه کشور تمرین نکرده در بحث سرمایه گذاری خارجی و حتی سرمایه گذاری عمده داخلی در صنعت گردشگری . به همین خاطر من خوب در اوایل این کار پیشنهادی رو ارائه کردم قبل از اینکه طرح 100 هتل 100 کسب و کار را رونمایی کنیم و کتابمون رو منتشر کنیم به جناب آقای دکتر سیف مدیر کل بانک مرکزی تحت عنوان IPU که بعد تبدیل شده به IPUT (Investment Permission Unit For Tourism) که در واقع بانک های ما .
ما طرح رو ارائه دادیم که اونها یک واحد ترویج و ارتقا سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایجاد کنند تا طرح های گردشگری به صورت خاص به اصطلاح پی ریزی بشه چون بعد از برجام بیشترین استقبال برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بود و ما باده ها هیئت بلند پایه از برندهای معتبر مواجه شدیم برای استقبال در سرمایه گذاری . همانطور که متوجه شدیم در همایش شرکت کرده بودند بعد از همایش هم شرکت های بین المللی و مسرانه درخواست سرمایه گذاری در صنعت گردشگری را دارند که خوشبختانه در این زمینه هگتا فعال است و کارها را پیگیری می کند . منتها ما برای گرفتن پروانه ساخت هتل ها در شهرداری دچار مشکلات جدی شدیم که به طور نمونه می خواهم به هتل همای اصفهان اشاره کنم که همه تلاش خود را کرده و منتظر هست تا این پروانه صادر شود و تا کنون چند برند معتبر اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در این طرح را کرده اند.
تشکر از دکتر سلامی بابت شرکت در این گفتگو

   1396/10/12 12:09


نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )