راهبردهای هگتا

با توجه به بخش «ب» بند (6) مصوبه هشتاد و یکمین جلسه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق­‌های تابعه مورخ 01/02/1397 و موافقت با افزایش سرمایه این هلدینگ، مرحله دوم تدوین برنامه راهبردی شرکت با تشکیل دبیرخانه ستاد برنامه‌­ریزی با حضور اعضای متناظر شرکت‌های تابعه و مشاورین در دستور کار قرار گرفت. محورهای فعالیت شرکت‌های تابعه هگتا در چهار بخش 1. حمل و نقل ریلی (شرکت حمل و نقل ریلی رجا) 2. اقامتی (گروه هتل‌های هما، مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی) 3. سیاحتی (­آژانس تأمین) و 4. تفریحی ­شرکت‌های دهکده ساحلی، و آبادگران ایران) تعیین شد و دبیرخانه ستاد برنام‌ه­ریزی هگتا به کمک اعضای متناظر شرکت‌ها اقدام به تهیه الگوی تدوین، گزارش شناخت بازار و تعیین جهت­‌گیری کلان شرکت‌های تابعه در تمامی محورهای فوق­‌الذکر کرد. جلسات کارشناسی برای تدوین برنامه میان مدت (سه ساله از سال 1398 الی 1400) به صورت جدی تشکیل شد و استراتژی­‌های هلدینگ پس از مطالعه و شناخت بازار محورهای مد­نظر به قرار جدول ذیل در پنج بعد مالی، منابع انسانی، بازاریابی، توسعه و سرمایه­‌گذاری و فناوری تدوین شد.

 

استراتژی‌های جهت گیری کلان

توسعه کیفی و تنوع بخشي به خدمات گردشگری

استراتژی­‌های مدیریت سبد

توانمندسازی کیفی، مهارتی و رفتاری منابع انسانی

توسعه هم­ افزا و یکپارچه­‌سازی نظام بازاریابی

استراتژی­‌های مزیت سرپرستی

توسعه فناوری‌­های نوین و هوشمند در راستای ارتقای دانش فنی موجود

بهره­مندي از منابع سازمان تأمين اجتماعي و ارائه خدمات متقابل

حداکثرسازی ظرفیت و مدیریت بهینه دارایی­‌ها

 

با توجه به متأخر بودن تشکیل هلدینگ هگتا نسبت به شرکت‌های تابعه، برنامه راهبردی میان­‌مدت ابتدا در شرکتهای تابعه تدوین و سپس در این هلدینگ تجمیع شد. بیانیه مأموریت، چشم‌­انداز، ارزش­‌ها، اهداف کلان، استراتژی­‌ها و برنامه­‌های کیفی شرکت‌ها تدوین شد و تنظیم برنامه‌­های کمی و سنجه­‌ها در دستور کار هیأت مدیره شرکت‌ها قرار گرفت تا مبنای گزارش بودجه آنها باشد. لازم به ذکر است که جهت­‌گیری­‌های مد­نظر هگتا در بودجه سال 1399 شرکت‌های تابعه لحاظ شده است. برنامه راهبردی تجمیعی هگتا و شرکت‌های تابعه پس از تصویب در نود و نهمین جلسه هیأت مدیره هگتا مورخ 23/07/1398 برای معاونت اقتصادی و سرمایه­‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی به منظور بررسی و تصویب ارسال شد.

جهت‌گیری راهبردی هگتا در طول دوران توسعه

راهبردهای مقتضی شرایط آینده توسعه بازار/ محصول  بهینه سازی وضعیت موجود

تجزیه‌ و تحلیل وضعیت سازمان براساس عوامل داخلی و خارجی وقت و اتخاذ راهبردهای مقتضی آن زمان

توسعه محصولات و بازارها، توسعه و تکمیل زنجیره تأمین، نوآوری و خلاقیت، ریسک و سرمایه‌گذاری در بازارها و محصولات جدید نفوذ در بازارهای فعلی، توسعه کیفی خدمات موجود، سودآوری فعالیت‌های فعلی، ساماندهی و یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین فعلی
راهبردهای مقتضی راهبردهای SO راهبردهای WO

 

براساس جهت‌گیری راهبردی مذکور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هگتا رسیدگی به وضعیت فعلی شرکت‌های تابعه است. بهسازی و بازسازی تجهیزات و فرآیندهای عملیاتی شرکت‌ها، بهبود کیفیت و تنوع خدمات ارائه‌شده در آن‌ها، رسیدن به حداکثر کارایی و بهره‌وری، اقتصادی کردن فضاهای غیر مولد و در نهایت سودآوری و سرآمدی در ارائه خدمات از مهم‌ترین اولویت‌های راهبردی به صورت عمومی در این شرکت‌هاست. وضعیت فعلی این شرکت‌ها در مقایسه با فرصت‌های سرمایه­‌گذاری موجود در بازار، لزوم راهبردهای مشارکتی با سرمایه­‌گذاران بخش خصوصی و هم­‌افزایی فرا سازمانی با زیرمجموعه­‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را فراروی این هلدینگ قرار می­دهد. برقراری اتحادهای راهبردی، سرمایه‌­گذاری­‌های مشترک، برون­سپاری انواع فعالیت­‌های زیان ده شرکت­‌های تابعه، توسعه مدیریت مشارکتی، استفاده از ظرفیت‌­های محلی سرمایه­‌گذاری در مناطق از جمله راهبردهای مقتضی هستند که در راهبردهای SO تحت عناوینی چون Joint venture، Co-branding، برون‌سپاری یا واگذاری، اتحادهای استراتژیک و غیره نیز به صورت مشخص آمده است.

 - راهبردهای WO

1- تحقق افزایش سرمایه و تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق سود سهام شرکت‌های تابعه؛

2- تزریق نقدینگی و سرمایه لازم به منظور اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، توسعه‌­ای و اجرایی؛

3- بازسازی و نوسازی واحدهای اقامتی و پذیرایی و ناوگان ریلی تابعه سازمان تأمین اجتماعی؛

4- استفاده حداکثری از دارایی­‌ها و منابع موجود در شرکت‌های تابعه از طریق هم­‌افزایی؛

5- برون‌سپاری یا واگذاری بخشی از سهام شرکت­های زیان ده (مانند شرکت حمل و نقل ریل رجا و شرکت بین‌­المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی تأمین)؛

6-توسعه فناوری­‌های نوین و هوشمند در راستای ارتقای دانش فنی موجود؛

7- بهره‌­مندي از منابع سازمان تأمين اجتماعي و ارائه خدمات متقابل.

 - راهبردهای SO

1- افزایش بهره‌وری شرکت‌‏های تابعه هگتا از طریق ارزش‌آفرینی در طول زنجیره تأمین و ارزش با تأکید بر بازاریابی فناوری محور؛

2- یکپارچه‌­سازی راهبردهای کلان شرکت‌‏های تابعه؛

3- تأمین خدمات مورد نیاز گردشگران از طریق اجزای زنجیره تأمین هگتا با واسطه­‌گری شرکت تأمین؛

4- استفاده از صرفه‌­های مقیاس، تبادلات بین شرکت­‌ها، ایجاد بسته­‌های ترکیبی و ... برای ایجاد ارزش در طول زنجیره تأمین؛

5- کاهش قیمت تمام شده محصول و رهبری هزینه در بازار با بهره‌­گیری از صرفه‌­های مقیاس؛

6- توسعه کمی و کیفی خدمات مختلف گردشگری (ساخت واحدهای اقامتی جدید، توسعه حمل‌ونقل ریلی، توسعه فعالیت‌های تورگردانی شرکت خدمات مسافرتی تأمین با بهره‌گیری از منابع در اختیار سازمان)؛

7- تمرکز بر ارائه خدمات گردشگری به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارمندان سازمان تأمین اجتماعی؛

8- جذب سرمایه‌گذاری خارجی به منظور مشارکت در بازسازی و احداث تأسیسات گردشگری و آموزش (Joint venture)؛

9- مشارکت با سرمایه­‌گذاران از طریق ایجاد برند مشترک (Co-branding)؛

10- توسعه بنیان­‌های آموزشی و پژوهشی گردشگری (ایجاد hotelschool و واحد R&D)؛

11- استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران داخلی به منظور تکمیل زنجیره تأمین و ارزش خدمات گردشگری هلدینگ (مشارکت با سرمایه‌­گذاران کوچک در مقصدهای گردشگری)؛

12- برقراری اتحادهای استراتژیک با متصدیان مؤثر در بازار گردشگری کشور؛

13- تمرکز بر بازارهای هدف کشورهای مسلمان بویژه در گردشگری زیارتی و پزشکی؛

14- توسعه فعالیت‌های گردشگری فرهنگی، زیارتی، طبیعت‌گردی و پزشکی با رویکرد ایجاد تمایز در محصول گردشگری؛

15- ورود به کسب و کارهای جدید و مکمل صنعت گردشگری (مانند تجهیزات و مواد مصرفی هتل­‌ها و ...) با استفاده از برند هگتا؛

16-عضویت مؤثر هگتا و شرکت‏‌های تابعه آن در سازمان­‌های تخصصی بین­‌المللی مربوطه؛

17- سازماندهی وضعیت موجود بر اساس محصول، مشتری، خدمت، ساخت سازمانی و بودجه.

 برنامه‌های عملیاتی هگتا

با توجه به جهت­‌گیری راهبردی و کلان هگتا، برنامه‌­های عملیاتی این شرکت نیز شامل دو دسته از برنامه‌­ها خواهد بود. دسته اول، برنامه­‌های پیشتاز هستند که معطوف به راهبردهای WO بوده و هدف از اجرای آن­ها در پاسخگویی به ضعف­‌های فعلی شرکت و گذر از شرایط پیش از افزایش سرمایه است. اما دسته دیگری از برنامه­‌ها هستند که دارای رویکرد توسعه­‌ای و اجرایی بوده که به منظور بهره‌­برداری از فرصت­‌های پیش روی هلدینگ و انجام تکالیف سازمان تأمین اجتماعی پیگیری می­‌شوند. هزینه­‌های عملیاتی مورد نیاز برای اجرایی شدن این برنامه­‌ها در پیش­بینی بودجه هگتا و شرکت‌های تابعه برای سال 1398 برآورد شده است. به برخی از برنامه‌­های مذکور در ادامه اشاره می­‌شود:

- تکمیل ساختار و جذب نیروی کار مورد نیاز شرکت؛

- احصاء دارایی‌­های شرکت‌های تابعه؛

- پیگیری تحقق انتقال مالکیت سهام شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی به هلدینگ؛

- شفاف کردن مالکیت دارایی­های شرکت‌های تابعه؛

  • - ورود شرکت‌های تابعه و سپس، هگتا به بازار سرمایه؛
  • - پیگیری دعاوی حقوقی شرکت‌­ها (دهکده ساحلی بندر انزلی، مجتمع­‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، سرمایه­‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، آژانس تأمین و گروه هتل‌های هما)؛

- اجرای سفرهای آسان و ارزان از طریق توسعه پویش «# سفر_ ایرانی»؛

- اجرای طرح راهبردی «گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی»؛

- اجرای طرح « حال خوب» برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی؛

- راه‌­اندازی باشگاه مشتریان و باشگاه کارکنان هگتا؛

- ایجاد دهکده­‌های سلامت در خطه شمالی کشور با هم افزایی بین شرکت‌های تابعه هگتا؛

- توسعه بوم­گردی در کشور؛

- توسعه قطار گردشگری؛

- بررسی ورود به حمل و نقل ریلی باری؛

- شرکت در نمایشگاه­‌های تخصصی بین­‌المللی گردشگری داخلی و خارجی؛

- تعیین و اجرای فرایند بازاریابی برای معرفی و اطلاع­رسانی برنامه­‌های سرمایه­‌گذاری شرکت با محوریت فناوری اطلاعات؛

- وصول مطالبات شرکت‌های تابعه هلدینگ با استفاده از روش تهاتر؛

- ساماندهی ظرفیت‌­های خالی شرکت‌­های تابعه مانند شرکت گروه هتل‌های هما و شرکت حمل و نقل ریلی رجاء برای ارائه خدمات به بازنشستگان؛

- تهاتر ظرفیت­‌های خالی شرکت‌­های تابعه مانند شرکت گروه هتل‌های هما و شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با شرکت‌­های تحت مدیریت صندوق بازنشستگی برای افزایش بهره‌­وری؛

- طرح ساماندهی ارائه خدمات به بازنشستگان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی.

;