سید حسن موسوینژاد: همافزایی بدون همراهی و همدلی در شرکتهای هگتا محقق نمیشود
در جریان گردهمایی شرکتهای تابعهی هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) در مشهد، سید حسن موسوینژاد، رئیس هیأتمدیره شرکت حملونقل ریلی رجا، با اشاره به ظرفیتهای گسترده گردشگری در مسیر مشهد و استانهای خراسان، بر ضرورت همافزایی واقعی میان شرکتهای زیرمجموعه هگتا و ارائه خدمات ترکیبی و یکپارچه به زائران تأکید کرد.
به گزارش روابطعمومی هلدینگ گردشگری
تأمین اجتماعی (هگتا)، سید حسن موسوینژاد در سخنرانی خود در جمع مدیران هگتا و مدیران
عامل شرکتهای تابعه در مشهد مقدس گفت:
«در بعضی روزها شرکت رجا با بیش از ۴۰ قطار، حدود ۲۰ هزار مسافر را در مسیر مشهد
جابهجا میکند. این ظرفیت عظیم میتواند با همراهی سایر شرکتهای هگتا به بستری
برای ارائه بستههای جامع گردشگری به زائران تبدیل شود.»
وی با تأکید بر اینکه جایگاه هگتا از
نظر امکانات گردشگری در کشور بینظیر است اما ارتباط میان شرکتها هنوز به بلوغ
نرسیده، اظهار داشت:
«این امکانات باید در قالب یک زنجیره کامل به
هم متصل شوند تا خدمات سفر در قالب یک پکیج منسجم به مسافران ارائه شود. همافزایی
زمانی اتفاق میافتد که همراهی و همدلی واقعی میان شرکتها شکل بگیرد.»
رئیس هیأتمدیره شرکت رجا در ادامه به توسعه مسیرهای بینالمللی ریلی اشاره کرد و گفت:«قطار تهران–هرات بهزودی آغاز به کار خواهد کرد و مذاکرات برای راهاندازی قطار تهران–مرو نیز در مراحل پایانی است. همچنین، مسیر بصره فعلاً تا مرز فعال است اما برنامه داریم آن را تا مقصد نهایی گسترش دهیم تا تسهیلات بهتری برای مسافران عراقی فراهم شود.»
موسوینژاد با اشاره به اهمیت گردشگری سلامت افزود:«به دلیل نبود زیرساختهای مناسب گردشگری پزشکی در مسیرهای مرزی، بسیاری از مسافران عراقی ناچارند به واسطهها مراجعه کنند که این موضوع باعث افزایش هزینهها و کاهش امنیت خدمات میشود. هگتا میتواند در این زمینه نقشآفرین باشد و مسیر رسمی و امنی برای گردشگری سلامت ایجاد کند.»
او با اشاره به اینکه شرکت رجا سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر را جابهجا میکند، گفت:«در ساختارهای نوین گردشگری، شرکتها روی مشتریان سرمایهگذاری میکنند نه صرفاً بر داراییهای فیزیکی مانند قطار یا هتل. باید به دادهها و نیازهای مشتری توجه کنیم و ارزش افزودهی سفر را از دل تجربهی مسافر بسازیم.»
رئیس هیأتمدیره رجا همچنین بر ضرورت بازطراحی زنجیره خدمات سفر تأکید کرد و گفت:«در زمینه پذیرایی و کترینگ، هنوز ساختار زنجیرهای شکل نگرفته است. مسیر مشهد به دلیل طولانی بودن، نیازمند بستههای غذایی استاندارد و اقتصادی است. این موضوع میتواند با مشارکت شرکتهای تابعه هگتا بهویژه در بخش خدمات غذایی ساماندهی شود.»
او با اشاره به ظرفیتهای مغفول گردشگری کمپینگ گفت:«بخش خصوصی در این حوزه فعال شده اما زیرساختهای عمومی به طور کامل فراهم نیست. ایجاد امکاناتی نظیر آب، برق، سرویس بهداشتی و اجاره چادرهای مسافرتی میتواند هم به توسعه گردشگری و هم به سودآوری شرکتها کمک کند.»
موسوینژاد در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد:«در بستههای سفر، تنها حملونقل و اقامت کافی نیست؛ باید بخش فرهنگی و اجتماعی نیز تقویت شود. برگزاری رویدادها و تورهای موضوعی مانند قطار گردشگری شمال، میتواند به توسعه گردشگری داخلی کمک کند. همچنین، لازم است از ظرفیت همکاری با سایر شرکتهای گردشگری و سرمایهگذاری خارج از مجموعه هگتا نیز بهره ببریم. تجربه جهانی نشان داده است که مشارکت و اتصال میان بازیگران مختلف، کلید موفقیت در صنعت گردشگری است.»